החזקת סמים קלים: תפסו אותך עם ג'וינט?



היום השימוש בסמים קלים נפוץ מאוד בכל מגזרי האוכלוסיה , אבל עצם השימוש והמתירנות אינם הופכים את השימוש לחוקי.



בפקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש) תשל"ג – 1973, סע' 7 נקבע כי החזקה ושימוש לרבות שימוש עצמי אסורה, ועונשו של המשתמש בשימוש עצמי עד שלוש שנות מאסר.

מה קורה לאדם ללא עבר פלילי שנתפס וברשותו ג'וינט?

שלב המעצר- בד"כ לא נהוג לעצור, אלא לעכב למס' שעות, לעיתים קרובות נוהגת המשטרה לעצור למספר ימים, למרות שעבירה של החזקה לשימוש עצמי אינה כשלעצמה מהווה עילה למעצר, אפילו לא ליום אחד. המעצר נדרש לצורך חקירה, ממי קנה החשוד סמים ו/או האם החשוד מכר או סיפק סמים לאחר, בד"כ נמצא בידי המשטרה מידע מודיעיני מוקדם על הסחר והאחזקה.

שלב הגשת כתב האישום – אם המדובר בבחור צעיר ללא עבר פלילי קודם, המדינה יכולה לפעול במס' דרכים בהבאתו לדין:


1. החלטה של סגירת התיק מהעדר עניין לציבור.
2. הגשת כתב אישום לביהמ"ש השלום.


ההליך הפלילי לא מחייב על סף הרשעה, הפסיקה קבעה מס' פרמטרים אשר מאפשרים לביהמ"ש לקבוע כי הנאשם ביצע את העבירה המיוחסת לו בכתב האישום, להימנע מהרשעה ולנקוט באמצעי ענישה אחר: להעמידו לשירות מבחן, לחייבו בעבודות שירות למען הציבור. לטובת הנאשם עומדת העובדה כי מדובר בעבירה ראשונה, גילו הצעיר, אופי העבירה שאינו חמור, ומכאן כי הפגיעה בנאשם בהרשעתו היא גבוהה מעל לאי הרשעתו.

יש לזכור, כי המאשימה – המדינה מנהלת את המשפט והיא תציג לפני ביהמ"ש מידע ממרשם הפלילי, ביהמ"ש רשאי לקבל כראיה את מרשם הפלילי בנוגע להרשעות קודמות של הנאשם בהתקיים התנאים הבאים:


1. הוגש לביהמ"ש.
2. הנאשם לא הכחיש את תוכן המרשם.


לאחר הכרעת הדין – תסקיר שירות מבחן

הנאשם יכול לבקש מביהמ"ש תסקיר שירות מבחן, התסקיר נכתב ע"י קצינת מבחן, ובו סוקרת קצינת המבחן את עברו של הנאשם, מצבו הכלכלי, מצבו המשפחתי, בריאותי, והנסיבות המיוחדות שבגללן ביצע את העבירה.
השיחות מול קצינת המבחן הן חסויות והנאשם יכול להודות בכול דבר, ולחלוק עם קצינת המבחן בדברים שטרם הוגשו נגדו כתב אישום בגינם.

ביהמ"ש הרשיע את הנאשם בעבירה של שימוש עצמי בסם מסוכן, לנאשם עומדת הזכות לערער לביהמ"ש בערכה הגבוהה יותר על הרשעתו הרשאי לבטל את ההרשעה בה הואשם הנאשם.

אתם לא באמסטרדם

רוב האנשים אינם מודעים כי העישון באמסטרדם אינו חוקי, מאחר ופקודת הסמים המסוכנים בישראל הינה אקסטרה טריטוריאלית, והיא חלה על ישראלי בכול העולם. מכאן כי מי שמעשן סמים בהולנד, מבצע עבירה פלילית ולכאורה ובאופן תאורטי, ניתן להאשימו בישראל ולהגיש כתב אישום, מה שקורה בעבירות חמורות של סחר בסמים אפילו שבוצעו בחו"ל.

לסיכום: כאשר נתפסים לראשונה עם סם מסוכן, יש לשקול הליך של אי הרשעה כדי לא להכתים את עתידו של הנאשם. לצורך כך, נדרש לשתף פעולה עם קצינת המבחן ולבנות תוכנית שיקום מתאימה ולנסות לשכנע את ביהמ"ש בטיעונים אילו בבוא היום.

למאמר המקורי: החזקת סמים קלים

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

עורך דין פלילי שרון נהרי בראיון אישי לאתר החדשות גלובס

עו"ד שרון נהרי ב"מטה המרכזי" של ערוץ 10 על חושפי שחיתויות