עו"ד לשימוע פלילי - משמעות סעיף 60א' לשימוע פלילי

 
לפני מספר ימים דווח ב-NRG כי הוגש כתב אישום בבית משפט השלום בחיפה נגד בוחן בן 67 במשרד הרישוי, שהואשם במעשים מגונים שעשה בשלוש מנבחנותיו בזמן המבחן לקבלת רישיון הנהיגה. סעיף 60א' לחוק, מעגן בחוק העונשין את זכותו של החשוד בעבירה פלילית מסוג "פשע", לזכות לשימוע בטרם יוגש נגדו כתב אישום.

מאת: עו"ד לשימוע פלילי

סעיף 60 א' אמנם אינו מחייב את רשויות התביעה לערוך שימוע לחשוד אך במסגרת הסעיף מחוייבות רשויות התביעה (על פי רוב הפרקליטות), להודיע לכל חשוד שנטען לגביו כי עבר עבירה מסוג "פשע" כי מחומר החקירה שהתקבל בידם - עולה חשד סביר כי אכן יוגש כתב אישום. מעבר להודעה הפורמלית -  רשאי החשוד להגיש לפרקליטות תוך לא יאוחר מ-30 יום מרגע קבלת ההודעה פנייה מנומקת שבמסגרתה יבקש להימנע מהגשת כתב האישום.
קשה עד בלתי אפשרי להמעיט מחשיבותו של הסעיף המדובר, שכן זכות השימוע מאפשרת לחשוד לשכנע את רשויות התביעה לחזור בהם מנכונותם בדבר הגשת כתב האישום וכך למעשה לחסוך לעצמו את כל עוגמת הנפש, הכרוכה בתהליך הלא פשוט. בנוסף, קבלת הבקשה תאפשר לשני הצדדים לחסוך זמן שיפוטי יקר ולא מעט משאבים.
זכות השימוע מוגבלת כאמור אך ורק לעבירות מסוג "פשע" (עבירות שהעונש המרבי בגינה עולה על תקופה של שלוש שנים). הרציונל שמאחורי הסיווג דנן ברור מאוד, שכן מדובר בתקופת מאסר פוטנציאלית ארוכה שעלולה לפגוע בצורה אנושה בשגרת חייו של החשוד - במיוחד אם מדובר באדם נורמטיבי מן היישוב אשר מעד באופן חד פעמי.

עו"ד לעבירות אלימות שרון נהרי - מהבולטים במשפט הפלילי בישראל. משרד עו"ד לשימוע פלילי שרון נהרי הוקם בשנת 1998 ומאז עוסק במשפט פלילי, רישום פלילי, דיני הסגרה, הלבנת הון, עבירות כלכליות, דיני משמעת ומשפט צבאי (פלילי).

תגובות

  1. מעד באופן חד פעמי? איך אפשר לקרוא לתקיפה מינית חד פעמית מעידה?! הטרמינולוגיה הזאת ממש מרתיחה אותי. גם עו"ד פלילי שרוצה בטובתו של הלקוח צריך לכבד את מי שנפגעה מהתיקפה.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

עורך דין פלילי שרון נהרי בראיון אישי לאתר החדשות גלובס

עו"ד שרון נהרי ב"מטה המרכזי" של ערוץ 10 על חושפי שחיתויות