חקירה פלילית - חשוב לדעת





בוידאו: עו"ד פלילי שרון נהרי מתראיין בתכניתו של רפי רשף בנוגע למעצרו של יצחק אברג'יל, החשוד במעורבות ברצח

אחד מכל חמישה אזרחים בישראל יעבור לפחות פעם אחת בחייו חקירה פלילית במשטרה. כמה דברים שכדאי לדעת:


1. ראשית יש לברר האם אתה נחקר תחת אזהרה (בדרך כלל חשוד בעבירה מסויימת) או נחקר כעד. לנחקר תחת אזהרה שמורה הזכות לאי הפללה עצמית וזכות השתיקה. עד נחקר חייב למסור גירסה, שאם לא כן יחשב לו הדבר כשיבוש הליכי משפט.

2. "התשאול" – תרגיל חקירה ידוע של המשטרה שמטרתו לתשאל את הנחקר תחת אזהרה במקומות שונים, כמו: בניידת המשטרה, בפתח הכניסה לדיון, בשירותים ובחדרי החקירות. השאלות מקוממות ומלוות לעיתים בהטחת האשמות, כדי לגרום לנחקר "ליפול ברשת" ולומר מילה/משפט מסויים בעניין. מיד לאחר מכן ירשום החוקר "דו"ח תשאול" לגבי הדברים שאמר הנחקר. לאחר מכן, בבית המשפט, מהוויה דו"ח זה כראיה לעצם אמירתם של הדברים ויכולים לסיע להרשיע את הנחקר בעבירה המיוחסת לו.

3. רוב החקירות מתועדות באמצעות ווידאו או אודיו ו/או שניהם ביחד. כך שבתרגילי חקירה מסויימים, נשארים שני חשודים בחדר לבד, כדי שישוחחו ביניהם, כאשר הכל מוקלט ומתועד.

4. יש לעמוד על זכותך למפגש עם עו"ד בטרם תתחיל החקירה. המשטרה לא תמיד שמה דגש על זכות זו, ומאפשרת להיפגש עם עו"ד רק לאחר החקירה הראשונית, מה שנוגד את החוק.

5. הזכות להודיע לבן משפחה קרוב, הינה זכות נוספת שעל המשטרה לאפשר לנחקר תחת אזהרה לאחר שמחליטים כי הוא עצור.


6. הזמן המותר להחזקת חשוד במעצר ראשוני הוא 24 שעות. יש לשים לב שהמשטרה אינה חורגת מזמן זה – כולל השעות בהן היה החשוד מעוכב לחקירה. זכות העיכוב המקסימלית של חשוד היא שלוש שעות. אם חולפות 24 שעות והמעצר אינו מסתיים, ואין לכך סיבה מוצדקת, הרי שהוא הופך ללא חוקי ומהווה עילה לשחרור מיידי.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

עורך דין פלילי שרון נהרי בראיון אישי לאתר החדשות גלובס

עו"ד שרון נהרי ב"מטה המרכזי" של ערוץ 10 על חושפי שחיתויות